onsdag 18 januari 2012

Ett, to, tre

Med start idag, och två veckor framöver har jag fyra timmars norska på tisdagar. Vi börjar klockan åtta, och slutar tolv. Läraren pratar norska, och berättar saker som får mig att tänka att norrmännen komplicerar saker alldeles för mycket. Bokmål och nynorsk, och ibland får man välja om man vill ha tre genus eller bara två. Runt elva imorse, efter tre timmars föreläsning, började jag få problem med mina ögon. Ni vet när man har lyssnat för länge, och man helt enkelt förlorar förmågan att hålla ögonen öppna. Det är lite otäckt egentligen. Man sitter där och kämpar, men det känns som att ens ögon är en rullgardin, och någon drar enträget i snöret hela tiden. Nej, fyra timmar norska är alldeles för många timmar.

Danska läser jag också några veckor framöver. Det är bättre på så sätt att det bara är två timmar, men värre eftersom jag inte fattar vad läraren säger. Alltså, jag vet att danska är ett grannspråk (eller nabosprog som det heter på danska - vad jag lär mig!) till svenska, och i skrift är det ju inte så fasligt svårt att förstå, men min lärare låter ju som att hon pratar med munnen full av gröt hela tiden. Alternativt som att hon håller tillbaka en spya. Runt omkring mig på lektionen skrattar folk åt hennes skämt, och jag ser mig förvirrat omkring innan jag låtsas att jag förstår precis vad som är så himla roligt, och skrattar högt för att inte vara helt utmobbad. Hon verkar ändå rätt rolig, den här läraren, för det skrattas en himla massa. Synd att jag uppfattar typ 25% av vad som sägs. Jaja, jag kanske lär mig. Får väl hoppas det.

Annars har jag haft en ganska strålande dag. Jag fick för fasiken VG på min c-uppsats! Har redan berättat det för alla, men det känns så trevligt att skriva ner här också. Så himla nöjd, och stolt.

Lite jobbigt är det dock att nordiska institutionen har bestämt sig för att göra livet surt för mig genom att sega extremt mycket med att registrera mig på min kurs. Detta betyder att jag inte får några pengar från CSN, och just nu behöver jag pengar. Om de inte gör det imorn så tänker jag gå till expeditionen och skälla. Hur svårt kan det vara, och hur lång tid kan det ta?

Nä, har danskalektion 10.15 imorn, och bör kanske gå upp i tid för att rensa öronen så att min hörsel är helt perfekt när jag ska försöka utröna ord ur det där de kallar språk men som egentligen är nån slags grötig röra. Sängdags!

Inga kommentarer: