tisdag 22 november 2011

Conrad

Alltså, den här jäkla Joseph Conrad. Sitter och försöker skriva en liten uppsats om hans Heart of Darkness. Synd att jag har läst boken två gånger och fortfarande inte fattar någonting. Det är utan tvekan den absolut tyngsta bok jag har läst, om ni förstår vad jag menar med det? Den är inte lång alls. Det är inte ens en roman, utan en "novella", alltså en kortroman. Ligger runt en 80 sidor. Men de där 80 sidorna är som att ta sig igenom en snårig djungel. Det är rätt snyggt gjort egentligen, för jag är hyfsat övertygad om att Conrad själv ville att det skulle kännas så. Det gör det dock inte lättare för mig att försöka fatta vad i hela världen det är han egentligen vill säga. Är han sjukt rasistisk eller kritiserar han bara kolonisatörerna? Herregud.

Jaja. Ska skriva klart det här nu, och imorn åker jag hem till Västerås igen, för Sara kommer hem några dagar! Så kul när hela familjen är samlad.

1 kommentar:

Teresa sa...

Jag ska förklara när du kommer hit varför jag äter så nyttigt, helt plötsligt.

(Ordverifiering: demor. Som demon eller plural av demo.)