tisdag 20 september 2011

Delirium

Jag tänkte inte överdrivet mycket när jag valde böcker på second hand-affären i Göteborg. De kostade trots allt bara en femma, så jag norpade bara åt mig de jag tyckte verkade bra, hade ett fint omslag eller som jag hade hört något om. När jag kom hem till Uppsala tittade jag igenom dem ordentligt, och upptäckte att jag faktiskt hade fått med mig en YA-dystopi -  Delirium, av Lauren Oliver. Score! Gick och la mig med boken vid klockan 11 igår och mitt försök att somna innan klockan 12 misslyckades fatalt. När klockan var närmare två tvingade jag mig själv att lägga undan boken. Idag har jag gått och sneglat på den hela dagen, men förbjöd mig själv från att läsa vidare tills jag hade skrivit klart en skoluppgift. Kastade mig över boken så fort jag var klar, och nu är den utläst. Så himla fin bok. Den handlar om en framtid där kärlek är klassad som en sjukdom. När man fyller 18 genomgår man en slags operation som gör att man aldrig kan känna kärlek igen. Eller, känna något överhuvudtaget. Det låter lite larvigt, men jag gillade den verkligen.

Och skolarbetet jag gjorde då? Jo, det var en tidslinje från nu till år 3500. Med 50 års intervaller skulle jag beskriva vad jag tror kommer hända. Alltså, fattar ni hur svårt det är? Det blev lite flummigt till slut, med aliens, elaka kvinnliga presidenter, typ femtio krig, människor som kan flyga och telefoner inopererade i öronen. Japp. Så kan det gå.

2 kommentarer:

Teresa sa...

Det låter ju som en bra uppgift ju! Vet du vad jag fick för kommentar på min? "Slightly Douglas Adams-esque." Vet inte om det innebar något bra eller dåligt, men jag valde att ta det positivt i alla fall (eftersom jag älskar den boken).

Ordverifiering: treptive. Låter som ett riktigt engelskt ord.

Teresa sa...

Du kan få se min sån uppgift. Den var allt annat än seriös, jag lovar. Oh! Kan inte du skicka din så skickar jag min? SNÄLLA?