måndag 14 mars 2011

HEJHEJ

Nej, än är jag inte död. Har inte haft lust att skriva och jag har haft saker att göra, men nu är jag tillbaka.

Så. Sen sist har jag försökt komma ikapp i skolan. Eller, försökt och försökt. Mest har jag liksom bara tänkt på hur mycket jag har att göra och då fått panik och gjort ingenting istället.

Jag har varit i Sälen med Christian i helgen. Hans familj har en husvagn där. När jag hörde det där med husvagn måste jag erkänna att jag blev lite tveksam. Jag menar, minnena från barndomens hån av campinggästerna i Hölick ekade i huvudet. Man har ju alltid rynkat lite på näsan åt husvagn liksom. Men, jag satte mig ändå i bilen, åkte fem timmar och kom fram till husvagnen som, till mitt stora förtret (ville ju liksom att det skulle var lite äckligt typ), var supermysig. Campingen var helt sjuk för övrigt. Har aldrig sett så många husvagnar i mitt liv. Långa gator med husvagnar packade som sillar.

I alla fall. På lördagen var det dags för backen. Det började ganska dåligt när jag fick prova pjäxor och skidor utanför husvagnen. Efter två minuter i pjäxorna trodde jag att mina fötter skulle explodera av smärta. Snacka om sadist, den där människan som uppfann pjäxan. Men, jag bet ihop och vi åkte till backen.

Christian har åkt skidor och snowboard i hela sitt liv. Inte konstigt därför att jag var ganska nervös inför att visa mina skills på skidorna. Mina skills är, för övrigt, obefintliga. Skulle vilja påminna om ett inlägg jag skrev på Malagabloggen om när jag och Malva var i Romme och jag ödmjukt berättade hur snabb jag var på skidorna och att hon inte skulle bli ledsen när jag svischade förbi. Så blev det ju inte, för den dagen i Romme insåg jag att jag kanske är den långsammaste människa någonsin att ha ställt sig på ett par skidor. Inför den här resan hade jag istället berättat för Christian om hur otroligt dålig jag var på skidor och att han skulle få stå och vänta i 40 minuter innan jag kom ner för barnbacken typ. Tänkte att det var bäst att undergräva mig själv liksom, så att han, efter att jag hade kämpat mig ner för backen, istället skulle berömma mig och säga att jag var mycket bättre än han trodde och att han älskar mig mest i världen (med ett stolt leende och en tår i ögonvrån). Ja, så blev det ju inte heller. Det visade sig nämligen att jag verkligen är sämst på att åka skidor och Christian fick ägna dagen åt att tålmodigt vänta i en kvart på att jag skulle ploga mig ner för backar med trevliga namn som Familjebacken och Skogsbacken. Vid några tillfällen lurade han mig att åka backar som lite svårare, men det slutade mest med att jag med gråten i halsen stannade mitt i backen och helt enkelt vägrade åka mer. Christian fick ropa små hejaramsor åt mig för att jag skulle våga åka vidare, och när jag väl var nere så var jag så arg att jag knep ihop munnen och vägrade prata med mannen som precis försökte mörda mig mitt på ljusan dan i en skidbacke. Ja, såhär i efterhand inser jag att det var rätt barnsligt, men jag var ju livrädd. Men, stackars Christian. Han var rätt tapper hela dagen faktiskt. Han fick både lyssna på gnäll över de där jävlaskithelvetesidiotäckelpjäxorna (rätt säker på att min röst vid ett flertal tillfällen gick upp till det där tonläget jag får när jag är riktigt upprörd eller stressad och som är mycket svår att lyssna på - fråga familjen Emanuelsson) och trösta mig när jag inte orkade åka den där knappliften längre (jag hoppade av och slängde mig dramatiskt i en snödriva). Allt han ville var ju att åka lite snowboard liksom.

Dagen efter, när jag klagade på hur jag knappt kunde röra mig på grund av träningsvärken from hell, frågade jag Christian om inte han också hade fruktansvärt smärta i hela kroppen. Nej, svarade han. Han hade ju knappt rört sig på hela dagen.

Det var en supermysig helg i alla fall, och hemresan till Uppsala gick fort tack vare mobilt bredband, Spotify och en lek som gick ut på att gissa filmen genom att höra musiken. Christian var helt sanslöst bra på det.

Idag var jag och fikade med Hedda som var på besök i Uppsala, så kul att träffa henne. Sedan åkte jag och Christian till IKEA och tittade på lite grejer till lägenheten. Bra dag!

2 kommentarer:

Jenny sa...

hahah ha. Väldigt rolig beskrivning.

SARA, sa...

Oj, men stackars Christian. Är du verkligen så dålig? Undrar hur dålig jag är egentligen.