tisdag 22 mars 2011

Trubadurlyriken och jag

Sitter ensam i skolan och pluggar. Fortfarande lite kusligt att vistas i skolan på kvällen, fast det är ju den enda tiden det är helt tyst och lugnt. Ska nog gå hem snart ändå. Min rygg värker och jag kommer inte ihåg när jag duschade senast. Så, en lång dusch i Christians äckliga korridorskissdusch är precis vad jag behöver... typ.

Längtar så jag dör till fredag, vid lunchtid ungefär. Då är tentan färdigskriven och jag har pengar. JAAAAA. Så svårt att leva med 15 kr på kontot.

Igår var jag, Christian och Johan på IKEA. Christian ville köpa en soffa till lägenheten, så sagt och gjort. Jag försökte påpeka lite försiktigt innan att soffan kanske inte direkt skulle få plats i bilen, särskilt med tre personer inklämda där också, men tror ni han lyssnade på det? Nej. Så, han köpte soffan och vi gick för att hämta ut den. Den bestod av fyra enorma paket som vi på alla sätt och vis försökte stuva in i bilen samtidigt. Tänk er själva att försöka få in en tresitssoffa med divan i en liten Volvo. Gick ju sådär. Så, jag fick stanna kvar medan Christian och Johan åkte hem med de två minsta delarna av soffan. Inte mig emot, jag kan vandra runt på IKEA i evigheter. När de kom tillbaka för att hämta resterande delar insåg vi (vi och vi, jag hade insett det så fort vi fick se delarna) att det skulle behövas ytterligare en runda. Då var klockan 19.55 typ och IKEA hade redan ropat upp massor med glada meddelanden om att de stänger alldeles strax. Så, vi fick lämna kvar en del och jag fick åka hem dubbelvikt (fick inte upp hela sätet) med en superstor soffakartong bredvid mig. Imorse åkte vi och hämtade sista delen. Nu till det allra bästa. Vi har ingenstans att ha dessa gigantiska kartonger. Christian tyckte att mitt rum var den bästa platsen för detta ändamål, så nu har jag tre delar av en soffa instuvade i mitt lilla rum. I en månad ska de stå där. Kul.

Nej. Nu går jag hem.

3 kommentarer:

ErixZone sa...

Frågor:
1. Vad är "divan" syftar du på "soffans diva" eller en person som är en diva? Utifall att det är soffan; är det då samma sak som en schäslong?
2. Varför köper ni soffan en månad i förväg? Även om Västerås ligger nästan en timme från Uppsala så hade det väl ändå varit värt o vänta in IKEA Västerås förväntade (?) rea?

Malva sa...

Kompan! Vet inte om du redan har Voddler, men skickade precis en invite till dig. De har verkligen ryckt upp sig! Såg att de hade G.I Jane och då började jag tänka på dig. Alltså.. för att du har sagt att du gillar den. Inga andra kopplingar direkt. (Ordverifiering: gerunde. Gunde. Svan.)

Sofia sa...

Peter: Jag syftar på soffans divan. Uttalas divAn. Tänk en accent på a:et. Diván. Konstigt att du inte vet att det heter så när du har jobbat på ikea massor med år. Som svar på din andra fråga: soffan var slut i Västerås och skulle inte komma in igen innan de stänger. Plus att de har erbjudande att man får 500kr värdecheck om man köper den nu (så då sparade vi ju 500kr, plus 500kr till egentligen för soffan kostade 500kr mindre i Uppsala än i Västerås). Men tro mig, jag planerar att köpa upp hela ikea den 10:e april (har hört att det är då den stora rean är).

Malva: Tack! Har laddat ner nu. Ja, verkade ju faktiskt bra, i alla fall på filmsidan (tv-serierna not so much).