söndag 13 februari 2011

Uppenbarelse

Alltså, Bibeln är ju typ bra. Helt ärligt det mest intressanta jag läst i den här kursen, och då har jag ändå tyckt att nästan allt annat jag har läst har varit sjukt intressant. Vilken skräll. På riktigt alltså. Jag misstänker att min fascination för Bibeln har något att göra med Supernatural. I Uppenbarelseboken står det nämligen om The Four Horsmen och om den Babylonska skökan, och de är ju med i Supernatural! Jenny, du borde läsa. Och ja, inser att det är lite konstigt att uppskatta Bibeln på grund av en tv-serie, men varför inte liksom? Jag har inte läst hela Bibeln förstås, skulle ta för lång tid, men Första Mosebok, några psalmer ur Psaltaren, Höga Visan och Uppenbarelseboken. Det slår mig dock när jag läser att det är ju helt sanslöst att folk verkligen tror på det här. Jag menar, tro på Gud, visst, men man kan ju inte vara helt riktig i huvudet om man verkligen tror på att Eva och Adam levde i 900 år och att Noa befolkade hela världen helt ensam. Han levde visst också 950 år, men ändå.

Bibeln är ju rätt lustig på andra sätt också. Typ den här berättelsen om Hagar och Ismael:

Abrams hustru Saraj hade inte fött honom några barn. Hon hade en egyptisk slavflicka som hette Hagar, och en dag sade Saraj till Abram: "Herren har gjort mig ofruktsam. Gå till min slavflicka, kanske kan jag få barn genom henne."

Ja, för Hagar kommer säkert att ge sitt barn till dig. Säkert.

Abram samtyckte, och så tog Saraj, Abrams hustru, sin egyptiska slavflicka Hagar och gav henne åt sin man.

Men ja! Vilken strålande idé du fick nu Saraj. Kommer antagligen inte alls leda till problem.

Abram hade då bott tio år i Kanaan. Abram låg med Hagar, och hon blev havande.

Awesome, nu är nog Saraj nöjd.

Men när hon märkte att hon väntade barn började hon se ner på sin matmor.

Vilken skräll! Går inte riktigt som du ville va, Saraj?

Då sade Saraj till Abram: "Denna skymf är ditt fel! Jag lade själv min slavflicka i din famn, men när hon märkte att hon väntade barn började hon se ner på mig. Herren må döma mellan mig och dig!"

Men ärligt talat, nu får du ju skärpa dig. Det är väl inte Abrams fel? Du kanske borde ha fattat att det skulle bli lite slitningar när du gav din kille tillåtelse att ligga med en annan brud? Jag menar, duh.


Nej, nu ska jag titta på Supernatural. Blev inspirerad! Godnatt.

4 kommentarer:

Teresa sa...

Fråga: Vem är Ismael i den här historien? (Jag kan tyvärr inte Bibeln så bra.)

Kul, dock, att det är intressant litteratur! Jag håller på att läsa en bok som, när man beskriver den, låter som början på en porrfilm, men som är väldigt feministisk och jättebra!

P.S. Började skratta när du slängde in ett 'awesome' mitt i bibeltexten. Didn't see that one coming, liksom.

Sofia sa...

Ismael är Hagars son, han är inte med i det här utdraget, men själva berättelsen heter liksom "Hagar och Ismael".

Ja, verkligen! Har tenta på fredag dock, lite nervös, för okej att allt är intressant, det är ju fortfarande svårt!

Haha, vad är det för bok? Låter nice.

Teresa sa...

Jaså. Känner mig lite gräslig nu bara för att jag inte fattade det. Tror att min hjärna har börjat lägga av, det har blivit många sådana fel på sistone. Men det gör ju inget! (Eller?)

Boken heter 'Herland' (Charlotte Perkins Gilman). Läs den om du får chansen, rätt intressant faktiskt! Handlar om tre män som kommer till ett land där det bara bor kvinnor ... Vilket låter lite porrfilmsaktigt. Men, som sagt, bra. Och inte alls porrfilmsaktigt. De har i alla fall inte fått ligga än, och jag på sidan 96 av 146.

mamma sa...

Sofia, nu får du börja skriva krönikor någonstans. Jag skrattar jättemycket när jag läser det du skriver!