onsdag 29 september 2010

Hej!

Idag är det onsdag (i några minuter till) och jag har varit duktig och studerat. Jag ska som sagt skriva en uppsats där jag ska diskutera införandet av lärarlicens. Jag har en väldigt bra lärare i grammatik- och skrivkursen. Han har håret i hästsvans, heter Gregory och är framförallt väldigt duktig på att säga saker som verkligen hjälper. När vi har översättningar att gå igenom så ger han alltid flera alternativa ord till de ord vi har skrivit. Jag antecknar varenda ett och när jag nu sitter och kämpar med min uppsats så tänker jag ordentligt på varenda litet miniord jag skriver. Jag kollar de flesta orden på ord.se (sjukt bra sida!) och jag tänker verkligen efter. Hur bra det blir vet jag inte, men det är ganska häftigt faktiskt, att ha en lärare som inspirerar en och får en att försöka göra det bästa man bara kan. Det får mig att tänka efter när jag skriver just den här uppsatsen också, som handlar just om hur lärare kan bli så bra som möjligt. Jag tycker att det är ganska löjligt med en licens faktiskt. Det är bara ett annat ord för att man har en lärarexamen, och det ordet betyder ingenting om man inte förbättrar lärarprogrammet. I min klass är vi ungefär hälften B1-elever (alltså de som bara läser kursen fristående) och hälften HS2 (de som läser kursen inom lärarprogrammet). Lärareleverna behöver inte göra allt som vi gör. Bara en sån sak. Borde inte de behöva göra mer? De får hoppa över uppsatser och slipper läsa vissa böcker. Det är ju de som ska lära ut det här i framtiden! Väldigt underligt.

Okej, nu lämnar vi plugget. Snart. Ska bara säga först att jag just nu försöker börja läsa "One flew over the cuckoo's nest" (Gökboet) av Ken Kesey, och satan vad den är krånglig. Jag kan verkligen inte ta mig igenom de första sidorna! Jag fattar ingenting. Känns som att jag läser på spanska typ. Jag förstår orden men kan inte fatta sammanhanget. Jaja, får ge det ett ordentligt försök när jag har uppsatsen ur vägen.

Annars har jag bakat scones idag. Blev så sjukt sugen, så var tvungen. Det var väldigt gott. Till middag gjorde jag bakad potatis med räkröra till mig och Christian. Tyvärr är ugnen här väldigt seg och vi var så hungriga, så vi åt potatisarna lite halvråa. Sedan var det det vanliga tv-schemat. Biggest loser, Idol och Kungarna av Tylösand. Det sistnämnda är verkligen helt sjukt. Alltså, vanliga människor är väl inte sådär?

Imorgon har jag litteraturseminarium. Vi ska diskutera Dorothy Parker, vi har läst en samling noveller av henne. Har ni inte läst Dorothy Parker, gör det! Helt sanslöst bra verkligen. Jag var tvungen att dubbelkolla publiceringsdatumen i slutet av varje novell, för jag kunde verkligen inte tro att hon skrev dessa på 20- och 30-talet. De känns väldigt moderna, och jag kände igen mig i många av dem. Jag har aldrig tidigare läst en bok i en litteraturkurs som jag inte ville skulle ta slut. Som tur är har jag massor av noveller kvar att läsa i boken, men det får bli när jag är helt klar med kursen och har tid att läsa för nöjets skull.

Efter seminariet ska jag skriva klart min uppsats, och sedan tänker jag ta helg. Kan tänka mig att gå ut imorn faktiskt, eller göra något som är lite mer spännande än att ligga i sängen och moffa popcorn framför Idol.

Så, nu fick ni ett långt och spännande inlägg och nu ska jag sova. Godnatt!

Inga kommentarer: