måndag 13 september 2010

Hicka

Jag är frisk igen och redo för en ny spännande vecka i skolan! Hahaha. Vilket skämt. Råkade missa min föreläsning idag. Sov alldeles för länge. Lika bra känns det som nu, har mycket att göra den här veckan så kan behöva en mjukstart. Den här veckan ska jag:
  • Läsa ut Ethan Frome (till torsdag, men har bara 20 sidor kvar så det är lugnt).
  • Göra översättningar till grammatiken (till imorn).
  • Läsa Slaughterhouse Five av Kurt Vonnegut. Ska skriva en uppsats på den till måndag.
  • Läsa hela min grupps uppsatser till writing-kursen och analysera en av dem ordentligt, och komma med synpunkter på den (till seminariet på torsdag).
På lördag ska jag flytta, och på söndag är det val. Funderar på att åka hem imorn istället och rösta då. Imorn fyller nämligen P-sorken 18 år! Herregud. 18 år. Lite läskigt nästan.

I helgen har jag inte gjort mycket alls. Det var supertrevligt hos Fanny i fredags, och i lördags satt jag bara hemma med Malva och Linus och tittade på tv. Christian var hemma i Västerås och ringde mig sent på kvällen, i panik. Han hade nämligen fått hicka, och kunde inte bli av med den. Han var fullständigt övertygad om att han skulle dö. Så medan han nästan grät i telefonluren försökte jag förgäves få honom att dricka upp-och-ner (mitt bästa trick för att bli av med hicka). Jag fick guida honom från sängen till köket. Det tog lång tid bara det, för han var så panikslagen att han vägrade lyssna på mig. Till slut fick jag ner honom till köket i alla fall, men problemen slutade inte där.

Jag: Okej, fyll upp ett glas med vatten.
Christian: MEN JAG DÖR JU!
Jag: Kan du SNÄLLA FYLLA ETT GLAS MED VATTEN!
Christian: Men hur GÖÖÖÖR MAN? MAN KAN JU INTE DRICKA UPP OCH NER! DET GÅÅÅÅÅR JU INTE! HJÄLP MIG!
Jag: Men alltså, du måste böja dig ner och dricka från FEL SIDA av glaset. Alltså, från den andra sidan! Alltså, fattar du?
Christian: Men vadå, jag fattar inte! Det går ju inte! MAN KAN JU INTE DRICKA UPP OCH NER! Jag kommer DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!
Jag: Men, böj dig ner!
Christian: Vadå? DET GÅR JU INTE! Hur dricker man upp och ner?

Ja... det var ganska hopplöst, och vi fick lägga på utan att ha löst hickproblemet. Sedan kunde jag inte sova, för jag blev också lite nervös att han faktiskt skulle dö av hicka. Det gick bra som tur är, han vaknade upp dagen efter, levande och hickfri.

Nej, Ethan Frome var det.

1 kommentar:

Teresa sa...

Haha! Men kan man verkligen dö av hicka? Det finns ju folk som hickar hela sina (långa) liv.