lördag 5 december 2009

SCI-FI

Jag har insett att folk inte blir sådär superimponerande när man berättar att man har tillbringat dagen på Sci-fi-mässa, men vem bryr sig om vad folk tycker?

Jag blev upphämtad i Uppsala runt elva av mina snälla vänner som fick åka två timmar bil istället för en på grund av mig. Vi kom fram till mässan runt tolv och möttes av världens längsta kö och fem storm troopers som vandrade runt och såg allmänt häftiga (och läskiga) ut. Jag började typ hoppa av entusiasm. Nördar är ju det absolut roligaste som finns. För att återgå till den milslånga kön, den var till de som betalade med kort. Kön till kontantbetalningen var kanske sju gånger kortare och gick 1o gånger fortare (det stod till och med på en skylt). Eftersom vi tydligen är en samling puckon hade vi glömt att ta ut pengar, så det var bara att sätta sig i bilen igen och åka till Willys. När vi väl hade kommit in på mässan gick vi runt med stora ögon och tittade på affischer, Star Wars-leksaker och utklädda människor. Jag och Malva tog kort med en superläskig storm trooper.


Titta på den här bilden. Jag håller på att kissa på mig av entusiasm och skrattar hysteriskt. Malva ser ut som att hon ska dö av skräck. Hon håller sig ju till och med för hjärtat, som att hon håller på att få en hjärtattack. Han var helt sjukt läskig, den där snubben. Han sa inte ett ord. Vilket kanske var lite tur, man vill inte riktigt höra en storm trooper prata.

Det roligaste under dagen var när vi gick förbi en familj som stod i kö för att ta kort med Darth Vader (det gjorde vi också för övrigt. 50 spänn per kort. Värt!). Den lilla flickan i familjen hade på sig en Star Wars-tröja och när hon sprang iväg ropade hennes mamma tillbaka henne med "LEIA! Kom tillbaka, vi ska ju ta kort med Darth Vader!" Malva och jag stirrade förskräckt på varandra och tänkte att nu får det ju fanimej vara nog.

En annan skojig händelse var när Rickard stod bredvid Hattmakaren från Alice i Underlandet när han skulle köpa små pins. Han bad om fyra stycken och drog sedan upp en Spindelmannenplånbok. Sedan sprang han glatt till sin kompis och visade upp sina fynd. Medan de stod och tittade på pinsen kom en lite väl överviktig Indiana Jones med kryckor och stirrade avundsjukt över axeln på Hattmakaren. "Åh! Var har du köpt de där?" frågade han.

Här har vi dem förresten, hattmakaren och Indiana Jones (och två andra snubbar som jag aldrig lyckades lista ut vilka de var).


Det var en väldigt rolig dag. Nördar är absolut fantastiska.

När jag kom hem ringde Hedda och sa att hon var hungrig, så det var bara att sätta på sig skorna och gå ut igen. Jag, Hedda, Kim, Christian, Matte (?), Manne och Sabina gick först till Uplands nation och var på väg in när Kim (det puckot) kom på att han hade glömt plånboken hemma. Inget kårleg = inget inträde på nation, så istället vandrade vi planlöst vidare tills vi slutligen hamnade på en kinarestaurang. Där satt vi i flera timmar och hade trevligt.

Väldigt bra lördag!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Ja hade jag haft tid att åka hem, duscha och allmänt förbereda mig så hade jag ju så klart haft med mig plånboken! Jag satt ju faktiskt och pluggade i engelska parken hela lördagen flitig som man är :)

papa b sa...

som sagt, incidenten med hattmakaren gjorde ju verkligen att alla fördomar om "sci-fi nördarna" blev som man trodde. pins, spiderman plånbok, den otroliga lyckan av att hitta några små knappar. en sci-fi killes största lycka. sjukt roligt

Teresa sa...

Jag hade också velat åka på Scifi-mässa! Nästa år, alltså ... Nästa år ...

Jenny sa...

Å. Jag är avundsjuk.

SARA, sa...

hehe, lilla nord. Var hittar man sana har massor?

Sofia sa...

Sara: man måste ha en bästa vän som hittar såna mässor.