onsdag 12 januari 2011

The girl who was on fire

Har, precis som min syster, kastat mig över The Hunger Games. Fast, till skillnad från henne, så har jag lyckats lägga händerna på båda uppföljarna och således läst ut båda två på två dagar. Är helt snurrig i huvudet, sådär som man blir när man inte gör annat än läser konstant i två dagar. Väntar mig nästan att drömma Katniss mardrömmar inatt. Hur som helst, Suzanne Collins vet hur man bygger upp spänning. Jag grät mig igenom del ett och två (fast jag gråter i och för sig åt det mesta), men jag tycker att trean var den svagaste i trilogin. Ska inte avslöja något, men vi kan väl säga att trean skilde sig en del från de två första delarna. Men, svagast - inte alls dålig. Har snokat lite på IMDB, och fått reda på att Lionsgate ska göra filmen, att den kommer ut 2013, att Gary Ross (Welcome to Pleasantville, Seabiscuit) ska regissera och att den redan har fått en PG-13 rating. Så jävla trist. Om den hade varit barnförbjuden skulle den ha haft riktig potential, men nu tvivlar jag på hur en film som handlar om hur barn kallblodigt mördar varandra kommer att bli bra om man knappt får visa lite blod. En sak till om The Hunger Games: Team Peeta! Hallå. Gale? Vem hejar på honom? Han är trist.

Igår var jag på registrering för Litteraturvetenskap A. Gaaah. Vill typ göra studieuppehåll den här terminen. Har verkligen inte den minsta lust att läsa Illiaden och andra tråkiga grekiska tragedier. Men, vi får väl se. Gillar att inte ha några förväntingar, då blir man inte besviken.

Annars har jag mest hängt hemma hos Christian medan han har panikpluggat inför munta (muntlig tenta) och grupparbete. Har dessutom påbörjat mitt nya liv: inget socker under veckorna. Har lyckats rätt bra genom att tugga tuggummi konstant, sugit på sockerfria karameller och slukat vindruvor. Min mage har varit konstig hela veckan. Bubblig mest, har inte haft ont. Tror inte den är van vid att inte få socker. Råkade dock dricka lite cola idag. Men bara lite. Fick dåligt samvete direkt, men det är ju dumt egentligen. Säkert så det känns när man har någon ätstörning, få dåligt samvete så fort man har stoppat i sig något man tycker är gott. Nej, gillar inte känslan alls.

Nu ska jag väcka min sovande pojkvän (vem tar en powenap mellan 20 och 22?) och äta lite fler vindruvor.

3 kommentarer:

Teresa sa...

Du vet väl att man blir gasig i magen av vindruvor? Kanske därför den bubblar, tänkte jag. Men kanske även är den plötsliga sockerbristen, vem vet?

Låter bra att inte ha några förväntningar. Jag mår lite dåligt bara jag tänker på engelska c (30 hp), svenska språkets framväxt (7.5 hp) och presentationsteknik (7.5 hp). Och c-uppsats! Vill dö.

Malva sa...

Och akta dig för diarré från de "sockerfria karamellerna" som du så tjusigt kallade det! Diarré-och-prutt-Sofia. Hehe. Hehehe. (suendecc)

Jenny sa...

Åhh alltså om jag bara kunde klättra till uppsala och typ strypa dig... hehe. Nejmen, jag tror att jag är lite team Gale. Fast jag har ju iofs bara läst en bok, men jag tyckte peeta verkade lite mesig i den.. men vi får väl se! Jag hoppas att jag får böckerna imorgon...om jag måste vänta till måndag så kommer jag att tuppa av.