fredag 28 januari 2011

David Brent

Alltså. David Brent möter Michael Scott. Älskar det.

2 kommentarer:

Marie sa...

Hej Sofia! Jag hittade din blogg av en slump då jag sökte på språkvetarprogrammet. Jag heter Marie och är 20 år. Jag har planer på att söka in till språkvetarprogrammet till hösten, så jag undrar om du kunde berätta lite mer för mig om själva utbildningen? Trivs du? Vad var det som fick dig att fastna för just detta program? Jag har nämligen alltid tyckt om språk, då speciellt spanska.
Du får gärna svara till min blogg, lämna en kommentar eller gästboksinlägg.
http://www.nogg.se/MiiaMirakel
Är tacksam för svar!
/Marie

Sofia sa...

Hej Marie! Jag har försökt kommentera din blogg men det verkar inte funka... hoppas du ser det här istället!

Jag valde Språkvetarprogrammet för att jag alltid har gillat språk helt enkelt. Dessutom finns det massor med valmöjligheter inom programmet, så man kan utforma det lite som man vill.

Det är ett riktigt bra program, och verkar som att det passar dig efter vad jag har läst här på bloggen, om ditt språkintresse och om att du gillar att gå i skolan (det gör jag också!). Så, programmet är utformat så att man först läser en termin (30 hp) allmän språkvetenskap (alltså lingvistik, grammatik, språkets uppkomst och såna grejer, väldigt intressant!). Efter det får man välja vad man vill fortsätta med. Som jag sa tidigare så utformar du egentligen hela din studiegång själv, förutom den första terminen och två andra småkurser som man läser under den fjärde terminen. Du måste alltså välja ett huvudämne, och oftast är det ett språk, men det kan också vara t.ex. lingvistik. Jag läser engelska som huvudämne, och det betyder att jag måste läsa minst 90 hp (a, b och c-kursen) för att få ut min examen. Dessutom väljer man ett biområde som du måste läsa 60 hp i, och här är det superfritt. Du kan alltså välja i princip vad som helst. Har en kompis som läser matte t.ex. Själv läser jag litteraturvetenskap som biområde.

Dessutom finns det ett gästföreläsningsschema för programmet. Ungefär en gång i veckan kommer det någon som jobbar inom språk och berättar om vad de gör och hur de kom dit. Det är verkligen jättebra, man får massor med idéer om vad man kan jobba med när man är klar (för när man läser språk har jag märkt att det inte alltid är helt lätt att veta vad man ska göra när man är klar...)

Nu vet jag att det är massa ändringar på gång inom programmet, har hört rykten om fler elever och en höst- och vårintagning, men vet inte när eller om det kommer hända.

Just ja, det finns också en språkvetarförening som ordnar lite tillställningar då och då. En pubrunda en gång i månaden, t.ex.!

Hoppas du fick svar på några frågor, och är det något mer så kan du maila (sofia.emanuelsson@hotmail.com) eller skriva på bloggen!