måndag 14 september 2009

Sömnbrist

Jag är tillbaka i Uppsala och jag är så fruktansvärt trött. Jag har sovit fyra timmar inatt, eller imorse snarare. Jag beslutade mig ju nämligen för att ägna natten åt VMA:s på Mtv. Det började klockan två och jag satt alldeles ensam och förfasade mig över Kanye West (som ju måste ha något stort fel i huvudet) och blev alldeles förundrad över Lady Gaga som sjöng som en ängel. Allvarligt, vem visste att hon verkligen kan sjunga på riktigt?

När klockan var ungefär halv fem tyckte jag att det räckte och stängde av TV:n. Mitt huvud snurrade men inte fan fick jag sova. Jag hade nämligen en katt i sängen. En stor, lurvig katt som tog upp ungefär 60 cm av min 90 cm breda säng. Så där låg jag, illamående av trötthet och kunde inte röra mig eftersom jag inte ville väcka Lennon. När klockan var fem hörde jag pappa gå upp. Jag tror jag lyckades slumra till lite men jag vaknade fort igen när pappa bestämde sig för att diska. Alltså allvarligt, vem tycker att det är en bra idé att börja diska klockan halv sex på morgonen? Det var ingen tyst diskning heller. Jag vet inte vad han höll på med, men det slamrade som en jordbävning från köket (vilket, ska tilläggas, ligger vägg i vägg med mitt rum). Jag låg blickstilla i min säng och kände att jag var nära en panikattack för att det lät så mycket och jag ville inget annat än sova. Till slut var jag tvungen att lirka mig upp ur sängen och fråga pappa vad i helvete han höll på med. "Jag diskar, för ni har ju inte gjort det", svarade han irriterat, och det var ju ganska typiskt min käre far.

Till slut åkte han i alla fall men då hade klockan hunnit bli sju och mamma gick upp. Peter fyller ju år idag, så vi skulle sjunga för honom. Alltså gick jag upp ur sängen och staplade in i köket. Efter presentöppningen gick jag ner och la mig i mina föräldrars säng, för det var alldeles för ljust i mitt rum, och jag somnade på en halv minut. Det är något med den där sängen alltså.

Fyra timmar senare ringde Christian och runt halv ett satte vi oss i bilen mot Uppsala. Vi snurrade runt staden ett ganska långt tag (var det du som hade bra lokalsinne, Crille?) och letade efter McDonalds.

Nu är jag i alla fall tillbaka i mitt rum och min säng. Jag borde plugga men jag behöver sova, så det får nog bli det senare.

Inga kommentarer: