onsdag 24 mars 2010

Litteratur

Jag har ju börjat med min litteraturkurs nu, och idag hade vi första seminariet, på Pat Barkers bok Border Crossing. Jag insåg rätt fort att den här kursen kommer bli ganska svår, för jag är inte bra på det här med att hitta teman och underliggande meningar. Jag vill inte göra det. Känner att det förstör hela min läsupplevelse liksom, om jag ska sitta och fundra (mitt nya ord, mycket användbart) över varför huvudpersonen drack en öl och inte två, och typ skriva anteckningar i marginalen. JAG VILL INTE SKRIVA I MINA BÖCKER! Och nu är jag superduperstressad, för jag ska läsa ut en bok jag ännu inte har i min ägo och skriva en uppsats på den tills på tisdag. Det hade ju varit lugnt om min helg hade varit helt ledig, men jag får besök av bror, syster, Rickard och Linus. Herregud. Det ska i och för sig bli fruktansvärt roligt att ha dem här.

I går såg Malva och jag Percy Jackson and the Lightning thief. Jag älskade den. Som Harry Potter, fast bättre (det är ju samma regissör som gjorde Harry Potter 1&2, Chris Columbus). Nog för att det var en barnfilm, men hjältar, coola vattenkrafter och söt kille i huvudrollen går liksom inte fel.

Nu är jag hemma hos Christian. Han skriver tenta just nu, så jag är ensam. Det känns alltid lite förbjudet att vara ensam hemma hos någon annan, även om jag faktiskt har bott här.

Vill ha påsklov nu. Bara en vecka kvar!

3 kommentarer:

Teresa sa...

Vadå uppsats? Vi ska bara göra en mindmap till nästa gång. Känner nu att jag hörde att du sa det när vi sågs idag men att jag inte förstod vad du menade.
Superrolig ordverifiering: uplife! (förutom utropstecknet så klart.) Låter odrägligt positivt.

Teresa sa...

Åh! En jätterolig ordverifiering till: catomin. Lite som pantomin, fast med katter. Eller som "cat of mine", fast sagt på typ irländska eller nåt. Sen så skulle man ju kunna se det som "cato-min", alltså en min som Cato gör.
Jag vet inte om jag är lite för lättroad för mitt eget bästa ibland ...

Sofia sa...

Jag ska skriva en uppsats. Sugkurs. Haha, jag skrattade i alla fall. Fast kanske mer åt dig än med mig. Höhöhöhöhöhhö.