söndag 7 mars 2010

Slö

Idag har jag slöat. Läst ut den första boken på litteraturlistan till engelskan, Border Crossing av Pat Barker. Den var mycket bra, och jag ser fram emot att läsa resten av böckerna. Nästa bok är The remains of the day av Kazuo Ishiguro. Vet inte riktigt hur jag ska få tag på böckerna dock. Jag tänkte först att jag skulle låna dem på biblioteket, men då måste jag ju lämna tillbaka dem och jag kommer behöva dem för tentan. Dessutom vill jag ju äga böckerna. De är klassiker allihop, och sådant är alltid trevligt att ha i bokhyllan. Jag har sett några antikvariat här i stan, borde kanske besöka dem i veckan. Jag älskar anikvariat. Speciellt lukten. Gamla böcker. För några dagar sedan köpte jag Jane Austens Emma (har inte läst den!) och Great Expectations av Charles Dickens (den är på litteraturlistan) för en oförskämt billig peng. Tror jag betalade 60 kr för båda böckerna, och ni ska veta att engelska böcker i vanliga fall är svindyra. Det var någon slags specialutgåva från Penguin Books. De ser likadana ut, små, gröna pocketböcker. Ganska fula, vilket är lite tråkigt för jag älskar vackra böcker.

Efter att jag hade läst ut boken såg jag två avsnitt av Grey's Anatomy och åt chips. Nu vill jag att Malva ska komma men det dröjer nog ett tag till. Kanske ska ta ett bad igen, och börja på Great Expectations. Ja. Det ska jag nog göra.

Ska ta kort på lägenheten när vi har kommit i ordning. Dock har jag ingen aning om var min kamera är. Har jag berättat att vi har en walk-in-closet? Fast, den kommer Malva få eftersom vi lottade så att jag fick det stora rummet. Något måste hon få som kompensation. Det är lugnt, hon har ändå mycket snyggare kläder än jag.

Nu tror jag faktiskt att våren är på väg på riktigt. Skulle verkligen vara bra, för jag måste börja cykla nu när jag bor lite (mycket) längre från skolan. Det var förresten väldigt roligt, när vi skulle hämta min cykel vid gamla lägenheten igår. Den hade stått ute i kylan sedan typ november och den syntes knappt under all snö. Vi fick stå och dra i den länge och väl, den hade fastnat ganska rejält. Gissar på att jag kommer behöva lite låsolja för att få upp låset också.

Nej, nu ska jag sluta tråka ut er. Funderade på att liveblogga under Oscarsgalan inatt, fast sedan kom jag på att ingen kommer att vara vaken. Förutom Jenny. Vad säger du syrran? Ska vi liveblogga, båda två?

2 kommentarer:

SARA, sa...

Hejsvejs, vad mysigt allt later. Jag och Chat gick till svenska affaren idag och kopte Marabouchoklad, losgodis, oboy och ostbagar. Sa himla vart.

Avis pa er som ska kolla pa oscarsgalan. Du far garna liveblogga sa har jag nat kul att lasa pa lunchen imorrn. Kraaam

Teresa sa...

Jag har typ kommit till kapitel två i Border Crossing. Tycker den är rätt trist. Men om du säger att den är bra så blir den kanske bättre? Vore bra!
Håller på att plocka med mina nya fina bokhyllor. Har plockat över böckerna redan och ska fortsätta med filmerna i morgon. Yay!