fredag 27 november 2009

but it's the storm that I believe in

Idag har varit en mycket bra dag. Förutom att jag var tvungen att gå upp klockan sju. Nej, nu ljög jag igen. Egentligen gick jag upp klockan åtta, men klockan ringde sju så jag tycker att det är ungefär samma sak. Ganska roligt att jag redan har sagt detta till typ alla jag har pratat med idag. Måste sluta berätta varenda liten pyttedetalj om mitt liv.

Anledningen till den tidiga uppstigningen var i alla fall ett stuidebesök på Norstedts och bokförlaget Atlas i Stockholm. Efter en timme av det vanliga morgonillamåendet på tåget var vi framme i Stockholm. Jag tycker att det är väldigt skojigt att Karine (programansvarig på Språkvetarprogrammet, hon fixar alla seminarium och studiebesök) inte kände igen mig. Hon räknade alla i klassen och kom fram till mig och frågade vem jag var. Jag svarade att jag var Sofia Emanuelsson (duh) och hon tittade mycket tveksamt på mig. Som att jag liksom hade lurat mig med på det här studiebesöket och egentligen inte alls gick på programmet. Visar hur mycket jag har visat mig på hennes seminarium. Skämdes lite, men det är ju inte mitt fel att jag är lite för disträ och lat för mitt eget bästa.

Norstedts var i alla fall en dröm. Barnboksavdelningen såg ut som en barnbok. En illustrerad barnbok. Jag skojar inte, det var helt fantastiskt. Efter tre mycket intressanta små föreläsningar om vad de håller på med på det där stället fick vi gå upp till ett rum och ta så många böcker vi ville. Jag dog. Alla dog faktiskt. Det var kaos i det där rummet. Nu har jag aldrig varit på en superstor konsert där folk trängs ihjäl (typ Roskildefestivalen) men jag kan tänka mig att det är ungefär som det var i det där lilla rummet. Folk slogs över isländska ordböcker och grät nästan av avundsjuka över den engelska idiomordboken som jag lyckades få tag på. Jag kom därifrån med 15 böcker. De flesta var ordböcker. Ett franskt lexikon, sex engelska ordböcker och en dansk fickordbok. Fråga mig inte vad jag har tänkt att använda den sistnämnda till. Jag bara tog allt jag fick tag på. Ändå var jag inte värst.

Efter Nordstedts åt vi lunch och gick sedan till bokförlaget Atlas där jag köpte två böcker för 50 kr. Mycket bra dag.

Egentligen skulle jag ha gått ut ikväll men jag orkade inte. Mitt huvud gör ont och jag har istället ätit ostbågar och tittat på tv.

Nu ska jag krypa ner i sängen och läsa en bok om det engelska språket med Matrix på i bakgrunden.

2 kommentarer:

Teresa sa...

It's true. Jag grät faktiskt nästan över att jag inte fick tag i en engelsk idiomordbok. Fortfarande rätt sur över saken, faktiskt.

papa b sa...

vilken underbar dag du fick då. min var sådär, wille kom hem från uppsala och paja rutan till min portuppgång. inte med flit men ändå. haha, en dyr historia