onsdag 4 november 2009

Ingen lärdom och ny lärdom

Den jobbigaste känslan är när man har suttit och lyssnat på en föreläsning i två timmar och när den är slut tänker "Alltså, vad i helvete snackade den där människan om? Jag har ju inte lärt mig någonting. Jag kan inget." Så tänker jag efter varje föreläsning vi har just nu. Förutom igår, när Torbjörn (han är bra han) höll ett seminarium om samhälls- och språkförändring i Australien (aboriginer snackar vi såklart om). Då fick jag lära mig massor. Visste ni till exempel var ordet Australien kommer ifrån? Va? Va?? Visste ni det? TÄNK.






Tänkt klart? Det tror jag inte. Tänk lite till.







Joråsåatte: det kommer från latinets ord för syd. Terra australis incognito. Det okända landet i syd. Fett coolt. Annars har de massa konstiga saker för sig i Australien. Män får tydligen inte snacka med sin svärmor. Någonsin. Bara när hon lämnar över dottern får de snacka med varandra. Sen aldrig mer. Sjukt skumt. Mamma, tänk om du aldrig fick prata med Chat. Hemska tanke.

I morgon har mina klasskompisar tvingat mig att gå till skolan klockan nio (!) fast vi är lediga. Inte glad. Inte glad alls.

Inga kommentarer: