måndag 1 februari 2010

I LOVE BOOKS

Jag gillar listor och jag gillar böcker (och jag blev inspirerad när Sara skrev om böcker) så here goes.

1.En bok som har förändrat mitt liv:
Jag vet inte om det finns någon speciell bok men jag tror att jag upptäckte hur mycket jag älskar att läsa med Maria Gripes böcker (Skuggan över stenbänken är fortfarande en av mina favoritböcker) och det förändrade mitt liv ganska mycket. Tänk om jag inte hade fattat hur jävla underbart det är att läsa?



2. En bok som jag läser mer än en gång:
Jag har läst alla mina favoritböcker mer än en gång, men jag tror att de böcker jag läst flest gånger är Harry Potter-serien och Anne på Grönkulla-serien.



3. En bok jag skulle vilja ha med till en öde ö:
Alltså, antingen är man smart och tar med sig någon slags "Vad-gör-jag-om-jag-är-fast-på-en-öde-ö"-bok, eller så tänker man på hur ofantligt tråkigt det skulle vara och tar med sig en supertjock bok. Typ Sagan om Ringen (jag har alla tre böcker i en enda gigantisk bok) eller Borta med Vinden.


4. En bok som fick mig att skratta:
Jag skrattar alltid åt Sophie Kinsellas böcker (fast mer åt de fristående än åt Shopaholicserien).



5. En bok som fick mig att gråta:
Haha. Jag är ju så otroligt blödig så jag gråter alltid när jag läser sorgliga (eller lyckliga) böcker. När jag läser The Time Traveler's wife gråter jag alltid så att jag hulkar.



6. En bok jag önskar jag att jag hade skrivit:
Men hjälp. Hade inte varit helt fel att ha skrivit Harry Potter.



7. En bok som inte borde ha skrivits:
Alla Denise Rudbergs böcker. Jag har bara läst en eller två, men helvete vad dåliga de är.



8. En bok som jag just nu läser:
Fortfarande Interview with a vampire.



9. En bok jag tänker läsa:
Den första boken i min litteraturlista till engelskan är Border crossing av Pat Barker, så den ska jag sätta igång med så fort jag får tag på den.

3 kommentarer:

Jenny sa...

jag älskar listor. förresten kan du hitta mig här: tvnord.blogg.se. Men tyst, det är en hemlighet. ;)

Teresa sa...

Jo, alltså jag märkte det. Men i morgon vet jag inte om jag kan. I så fall före lektionen (som börjar 10), för efter så ska jag och en tjej från min talgrupp (det låter som om jag måste gå i en specialgrupp för att lära mig uttala S eller nåt) göra vårt arbete. Onsdag funkar annars, bara inte så sent på dagen.

SARA, sa...

Assa jenny sag din kommentar igar och bade chat och jag ar i lite chocktillstand! Maste kolla in pa riktigt och lasa ordentligt snarast. Men gud vad knapp du ar som bloggar I hemlighet I typ en manad.

Sofia, vilken bra lista. visste inte att du tyckte om anne pa gronkulla sa mycket. Nu far jag lust att lasa om dem. Kramis