fredag 23 oktober 2009

Cykelstaden

Jag tillbringade dagen på stan. Som ni vet så cyklar ALLA i Uppsala vilket gör att det är väldigt svårt att hitta någonstans att ställa cykeln. Jag brukar ställa den vid ena änden av stan (centrum är inte så väldigt stort här). Jag skrattar alltid lite när jag ställer cykeln där, för det står kanske fem stora (alltså, de är verkligen jättestora) skyltar med texten "Cykelparkering förbjuden" utplacerade längs gatan och precis framför de skyltarna trängs alltid ungefär 20 cyklar. Idag ställde jag cykeln några meter ifrån den närmaste skylten och tänkte att det måste ju vara okej, min cykel stod inte i vägen för någon och den stod längst ut i en rad av cyklar.

När jag kom tillbaka efter några timmars shoppande fann jag detta:



Uppsala kommun har alltså lapplisor för cyklar. Hahahahaha. Det är så mycket med den här lappen som är roligt. Den är ju så otroligt arg. Cyklar får endast parkeras i cykelställ! Vänligen respektera detta! Jag ser framför mig hur människan som utformade lappen satt där med ögonbrynen djupt nerdragna och bet sig själv i läppen för att inte skrika rakt ut hur irriterad han (antagligen en gubbe som jobbat i kommunen i 40 år) är över de jävla ungdomarna som inte har något hyfs! Den rosa färgen är ju också himla kul. Som att de försöker verka lite snälla i alla fall. Lite milt förebrående sådär.

Jag har sparat lappen och funderar på att rama in den. Kan bli en färgklick i mitt annars ganska gråa rum.

Inga kommentarer: