lördag 10 oktober 2009

Världens kanske sämsta cyklist

Jag har alltid sagt att jag är en urusel cyklist. Det bevisades åter igen för en liten stund sedan.

Jag var på väg till Folkes för att köpa avokado och tvättmedel. Det var en helt vanlig cykeltur, jag kämpade mig upp för backen och andades ut när jag väl var på plan mark igen. Jag skulle åka upp på trottoaren och av någon anledning så tänkte jag inte på att man kanske borde svänga också. Det funkar ju liksom inte att åka upp på trottoaren sidledes. Det verkade inte min hjärna koppla just då så jag cyklade in i trottoarkanten och ramlade liksom åt sidan. Värt att nämnas är också att jag såg exakt samma sak hända en liten typ 10-åring för några veckor sedan. Jag kommer ihåg att jag till och med nämnde det för Crille och skrattade åt hur puckad den lilla ungen var. Typ "Haha, man fattar ju att man måste svänga med cykeln innan man åker upp på trottoaren. Dumma små barn". Hrm. Det var i vilket fall som helst inte ett jättehemskt fall men jag gjorde illa knäet lite grann. Jag var så pass nära Folkes att jag ledde cykeln dit. När jag sedan skulle gå hem märkte jag att cykeln liksom väste. Det var något som stötte emot hjulet och efter en liten undersökning lyckades jag fixa det. Jag var lite nervös över att hoppa på cykeln igen efter mitt tidigare misslyckande men gjorde det till slut i alla fall. Då hände det konstigaste. Cykeln började pipa. Pipandet stegrades ju snabbare jag cyklade. Det var ungefär så här:

iiih........ iiih..... iiih.... iih... iih.. ih.. ih. ihihihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih

Jag asgarvade (mycket bra uttryck) hela vägen hem. Folk måste ha trott att den där tjejen på den pipande cykeln nog var lite efterbliven.

Ja, så cykeln är lite sönder nu. Lyckat Sofia. Verkligen lyckat. Man kan inte ha en trasig cykel i Uppsala. Det funkar ej.

Ps. Mamma, kan man ha kulörtvättmedel till vitt också? Jag tycker inte att du har utbildad mig nog i hur man lever ensam. Du har faktiskt haft 21 år på dig. Inte ok.

3 kommentarer:

mamma sa...

Självklart kan man ha kulörtvättmedel till vittvätt.Vad skulle du annars ha...vittvättmedel?Finns inte.Jag HAR försökt att utbilda dig i huslighet men mottagligheten och motivationen
har varit minimal.Men...vad roligt att du nu börjar fundera på väsentligheter!
kram

mamma sa...

Jag lägger mig platt.Det FINNS vittvättmedel.Alla i världen visste det utom jag. Stor upprördhet i mitt personalrum när jag väckte frågan.MEN Sofia, det går ändå utmärkt att tvätt i ETT OCH SAMMA tvättmedel.Tycker jag, vet jag.Inte har väl du lidit av smutsiga kläder under uppväxten?
kram

Sofia sa...

Haha. Jag tycker att det är roligt att du inte visste det. Alla här blev också helt chockade. Men det är okej, man kan ju inte veta allt. Och nej, jag har verkligen inte lidit av smutsiga kläder. Kram